VALERY GERGIEV I L’ORQUESTRA SIMFÒNICA DEL TEATRE MARIINSKY

Programa:
Schubert,
Simfonia núm. 8, D. 759, “Inacabada”
Prokófiev, Alexander Nevsky (cantata), op. 78

Intèrprets:
Orquestra Simfònica del Teatre Mariinsky
Orfeó Català
Valery Gergiev

Diumenge 10 de març de 2019 | 19.00 H | Sala Montsalvatge de l’Auditori de Girona

  • GERGIEV, EL DIRECTOR INABASTABLE
    Des que Valery Gergiev es va fer càrrec del Teatre Mariinsky l’any 1978, dos importants processos van tenir lloc en paral·lel: la construcció del centre musical més gran del món i possiblement més gran de la història, com és actualment el Mariinsky de Sant Petersburg i en segon lloc, el conreu del més gran repertori d’òpera i simfònic que tingui avui cap director viu. Per això, Valery Gergiev és un director inabastable.

 

  • AJUSTANT ACCIÓ I MÚSICA
    Durant més de vint anys a l'Orquestra del Teatre Mariinsky, Valery Gergiev va obrir pacient i profundament les fronteres del repertori d'una de les orquestres més prestigioses de Rússia. Les seves interpretacions de Sergei Prokófiev són referències, no només perquè com a especialista en el compositor va gravar totes les grans obres d'aquest, sinó també perquè va contribuir a treure de l'oblit algunes joies de Prokófiev convertint-les en el seu cavall de batalla.
    La cantata Alexander Nevsky representa el començament d’una nova etapa en la vida artística de Prokófiev, el seu major assoliment creatiu després de la seva tornada a la Unió Soviètica, l’any 1936. El compositor va entendre que era precís sentir-se identificat amb la música de la seva nació, del seu poble; amb aquesta forma nacionalista, la seva música va arribar a formar part de la vida quotidiana i de la cultura nacional.
    El director de cinema Serguéi Eisenstein i el compositor, van treballar junts, amb la mateixa afinitat que un compositor d’obra i un llibretista: ajustant l’acció amb la música.
    Prokófiev digué " Quan comença una sèrie fílmica prèviament tallada, el compositor està obligat a analitzar el moviment visual a través de la construcció total del muntatge i de la línia de la composició que uneix les preses; la composició dins de cada presa en aquests elements s'haurà de basar en la composició del conjunt d'imatges musicals ".